Tuesday, February 13, 2007

"Crisis tussen Henkjan en Richy"



AMSTERDAM - X Factor-halve finalist Richy heeft een vertrouwenscrisis met zijn coach Henkjan Smits. Sinds de laatste uitzending van het programma X Factor waarin Henkjan zijn pupil volledig de grond inboorde, wordt er in de Hilversumse wandelgangen gefluisterd dat het 'niet meer zo goed botert' tussen de twee...

"Henkjan heeft er bij RTL Boulevard en Giel Beelen geen geheim van gemaakt dat hij Sharon meer ziet zitten dan Richy", vertelt een ingewijde van achter de schermen. "Dat heeft bij de zanger veel kwaad bloed gezet. Hij voelt zich in de steek gelaten door zijn coach. En van wederzijds vertrouwen is geen sprake meer." Een ander weet dat de kritiek van Henkjan op Richy's keus van New York, New York fout is gevallen.

"Voor Richy heeft het nummer een speciale betekenis, hij heeft hij het nummer helemaal grijs gedraaid. Dat is ook de reden dat hij afgelopen week alles op alles heeft gezet om toch genoeg stemmen te krijgen om het te mogen zingen."

Vriendennetwerk
De 24-jarige zanger trok de stoute schoenen aan en vroeg via het populaire online vriendennetwerk Hyves, waar hij inmiddels meer dan duizend 'vrienden' heeft, massaal om hulp. Het lukte. De kijker bepaalde dat Richy zijn favoriet mocht zingen en hield hem zondag ook nog uit de gevarenzone. Henkjan: "Mijn kritiek werkte in zijn voordeel. Richy heeft ook veel stemmen gehad van mensen die hem zielig vonden." Verhalen dat het tussen hem en Richy niet meer soepel gaat, verbazen hem: "Ik heb helemaal geen problemen met Richy en zover ik weet heeft hij ook geen problemen met mij..." Vervolgt: "Ik ga voor mijn pupillen door het vuur. Dus ook voor Richy. Hij heeft een geweldige stem én hij is eigenwijs. Ik vond de keuze van New York, New York dom, omdat dat nummer niet bij hem past." Nadenkend: " Een artiest móet eigenwijs zijn, maar dat mag niet ten koste van alles gaan. En dat hij nou net eigenwijs is geweest tijdens de kwartfinale, vind ik linke soep. Het was van hem een 'lekker puh'-spelletje. Kinderachtig." De talentscout trekt zich niets aan van de kritiek dat hij te hard zou zijn voor zijn pupillen. "Ik geef onomwonden kritiek. Dat mis ik bij Henk (Temming red.). Henk is niet eerlijk tegenover zijn kandidaten en daarmee verliest hij niet alleen zijn geloofwaardigheid, maar ook zijn menselijkheid. "

Toewijding
Misschien voelt Richy zich door zijn mentor in de steek gelaten, omdat Henkjan, aan iedereen die het maar horen wil, verkondigt dat Sharon (23) moet winnen? Beslist: "Ik zeg steeds: 'Jullie zijn ook niet blind en doof'. Het is moeilijk om géén kippenvel te krijgen van de stem van Sharon. Ze is volledig gefocust en heeft honderd procent toewijding. Maar ik gun het ze natuurlijk allebei. Richy heeft talent. Met zijn 'bedroom eyes' en niet te vergeten geweldige stem kan hij het ook ver schoppen."

www.telegraaf.nl

1 comment:

Anonymous said...

Leuk dat je zo uptodate bent!!
Las het vanmorgen op de site van telegraaf en het staat nu al hier.