Wednesday, November 10, 2010

Gordon: "Ik kon niet meer praten"


Gordon zingt vanavond weer. Op het Sta op tegen kanker-gala zingt hij een eerbetoon aan zijn ouders, die alle twee longkanker hadden. Gordon is weken stil geweest na de dood van zijn moeder. ?Ik kon zelfs niet meer praten, zo intens verdrietig was ik.?


„Het is nu precies een maand geleden dat mijn moeder stierf”, vertelt de zanger aangedaan. „De leegte die zij achterlaat, is in onze familie als een bom ingeslagen. Iedereen treurt op zijn eigen manier. Maar we zitten allemaal stuk. Eigenlijk was het meest heftige het leeghalen van haar huis, het verdelen van de spullen, het afzeggen van de diverse aansluitingen, abonnementen etc. Het einde van een tijdperk, het doorsnijden van de band met je moeder en al eerder met je vader voelt eigenlijk alsof je verplicht volwassen bent geworden. En volwassen zijn is iets waar ik nooit aan heb willen denken.”

Gordon is openhartig: „Als men op straat vraagt: hoe gaat het met je, dan kan ik eigenlijk geen antwoord geven want mijn gevoel is er even niet meer, ik kan ook niets geven op dit moment, slechts ontvangen en dat doe ik dan ook maar. Mijn vriend Raoul vangt mij op alsof hij is gezonden uit de hemel om dat te doen.”

Glimlacht: „Het is raar om toe te geven. Ik ben nu wees. Ik grinnik om mezelf als ik bedenk dat mijn moeder dat woord wees vaak in de mond nam: wees niet bang, wees lief, wees voorzichtig, wees soms stil, wees barmhartig, wees gelukkig, wees blij met wat je hebt, maar wees vooral alles wat wij wilden dat je was, wees jezelf. En dat probeer ik nu allemaal maar.”

„Voor het programma Op zoek naar God heb ik een buitengewoon mooie ervaring meegemaakt een week na haar begrafenis, deze zal de week voor kerst worden uitgezonden. Wat daar gebeurde, heeft me wel gesterkt.”

Gordon treedt vanavond voor het eerst weer op als eerbetoon aan zijn ouders. „Het was eigenlijk de bedoeling dat mijn moeder mee zou gaan naar dit programma en ik dan een eerbetoon aan mijn vader zou zingen. Hij hield zo van de Franse muziek en een van de liedjes die hij zo mooi had gevonden wilde ik voor hem zingen. Mijn moeder vond dat geweldig en omdat ze beiden begin jaren negentig de diagnose longkanker kregen, was de link met het programma gauw gelegd. Het is alleen allemaal anders gelopen, het liedje zou niet op single uitkomen, want daar hadden we andere plannen voor. Nu zong ik het op de begrafenis van mijn moeder, omdat ze dit zo ontzettend mooi vond. En nu doe ik het voor hun tweeën. Samen met mijn mannen van Los Angeles The Voices, die ook op haar begrafenis meezongen, want alleen had ik dit niet aangedurfd. Het zal het moeilijkste optreden worden uit mijn carrière en uit dankbaarheid hebben we besloten om als eerbetoon het liedje SOS D’UN TERRIEN EN DÉTRESSE als single uit te brengen, zodat iedereen kan horen hoe wonderschoon dit nummer is. Laat het tevens een waarschuwing zijn voor al die mensen die nog roken en daarmee hun levensverwachting met 10 à 15 jaar naar beneden bijstellen.”

x Gordon zal na dit optreden de draad weer oppakken. „Ons album komt 19 november uit en er staat een hele hoop promotie op het schema met als hoogtepunt het concert in Carré op 6 december. Mama zou niets anders hebben gewild dan dat ik mijn schouders eronder ging zetten, ook al is ze er niet meer lijfelijk. Ik weet dat ze er is, in ieder geval heel diep in mijn hart.”x

Bron: www.telegraaf.nl

No comments: