Thursday, December 28, 2006

Richy vindt zichzelf niet verlegen


Henkjan Smits heeft zijn kandidaten in de talentenjacht X Factor onderworpen aan een psychologische test. Dat heeft hij woensdag in Hilversum gezegd tijdens de bekendmaking van de tiende en laatste finalist van het programma. "Ik ben verder gaan kijken dan het uiterlijk", verklaart hij. "Dit was de ultieme test. Ik weet nu zeker dat dit voor mij de juiste finalisten zijn."
De 45-jarige Smits heeft nu alle vertrouwen in de drie jonge solisten die hij voor de finale heeft uitgekozen. Sharon, Richy en Christian hebben zich met zijn hulp voorbereid op de liveshow die zaterdag wordt uitgezonden. Sharon maakt zich klaar voor de show door veel te rusten. "Ik voel me ontspannen en happy."
De mannen zouden nog wel wat aan hun imago willen knutselen. Finalist Christian wil het beeld dat in de media van hem ontstond veranderen. "Ik ben geen huilebalk." De 24-jarige Richy vindt zichzelf helemaal niet verlegen. "Dat is uit zijn context getrokken", legt hij uit. "Ik ontweek de camera's in het begin, maar ben nu wel gewend aan de spotlights."
Voor Smits is de deelname van de 67-jarige Dorine in de finale een bevestiging van het idee achter het programma. Bij X Factor strijden ook de juryleden tegen elkaar en wordt gezocht naar zangtalent in elke vorm. Bij andere talentenjachten krijgen alleen jonge artiesten een echte kans op succes, zegt hij. "Dat maakt X Factor uniek."
Dorine werd woensdag de tiende en laatste finalist. Ze kreeg 75 procent van de stemmen van het Nederlandse publiek en won daarmee de wildcard. De logopediste maakt zich absoluut niet druk om de concurrentie. "Daar houd ik me totaal niet meer mee bezig", zei ze na haar uitverkiezing. "Ik wil gewoon zingen."
Concurrerend coach Henk Temming is trots dat Dorine, één van zijn vier pupillen, in de finale mag meezingen. "En nu maak ik nog meer kans om de strijd te winnen." Jurylid Marianne van Wijnkoop is het voor één keer met haar collega's Smits en Temming eens. "Ik heb persoonlijk op Dorine gestemd", geeft ze toe. "Iemand van die leeftijd, met zo'n beeldige stem, zit terecht in de finale."

No comments: