Sunday, August 29, 2010

Gordon negeerde talent

door Wilma Nanninga
AMSTERDAM - Gordon heeft te lang zijn echte talent genegeerd. Het jurylid van Holland’s Got Talent en X Factor is huilend tot dat inzicht gekomen. Hij heeft nu zijn eigen boyband geformeerd, en keert terug naar zijn wortels: zingen. Met Los Angeles presenteert hij zich morgen op de Uitmarkt. Il Divo, eat your heart out.


Gordon zit met de vier leden van zijn hagelnieuwe boyband in de keuken van zijn Larense villa. X Factor-finalist Richy, Joseph-deelnemer Remko, musicaltalent Roy en het 53-jarige buitenbeentje zanger Peter vertegenwoordigen samen alle muzikale stromingen. Van pop tot rock, van opera tot gospel. Gordon: „Ik heb het nog nooit met vier mannen tegelijk gedaan. Althans, niet muzikaal.”
De guitige krullenbol: „Even serieus. Mijn laatste succes was in 2001 met Re-play: Never nooit meer. En solo heb ik nog Omdat ik zo van je hou gescoord. Toen kwam er zo’n acht jaar niks meer. Ik heb laatst nog wel een prachtig soulalbum gemaakt. Maar er was niemand die er bij wijze van spreken tegenaan wilde pissen. Mijn carrière was verbasterd. Ik ging vijf tegen vijf presenteren, deed Read my lips, zat als DJ bij Noordzee, was jurylid bij tv-talentenshows. De mensen zagen mij niet meer als zanger.”
Grijnst: „En dat Toppers-verhaal kwam erbij. Gezellig, maar toch meer een meezingfestijn met liedjes die ik normaal gesproken nooit tot mijn repertoire zou rekenen.” Gordon schalt, zijn armen in de lucht zwaaiend: „En we hebben een woonboot…Joehoe… Dat is iets anders dan echt muziek maken. Enfin, ik zat begin dit jaar in dat 24 uur met-programma, en daar verwoordde ik het opeens spatzuiver: ’Ik ben een zanger, dat vind ik het leukste.’ Ik heb er nog om zitten janken. En toen zei ik ’ik moet nu gaan doen wat ik het beste kan’.”
De doorbraak kwam drie maanden later, toen hij bij de presentatie van zijn boek De liefde, van zijn ’showbizzmoeder’ Tineke de Nooij een cd van een Zuid-Afrikaanse boyband in zijn handen geduwd kreeg. „Mijn vriend Raoul en ik werden van onze sokken geblazen. Na tien jaar kreeg ik hetzelfde gevoel als destijds met Re-play; groot orkest, lekker bombastisch… Klassiek ontmoet pop. Waanzinnig! Ik wilde dat ook doen. Binnen twee weken had ik het Metropole Orkest zo ver, en heb ik audities gehouden. Van de 200 aanmeldingen van klassiek geschoolde stemmen heb ik er uiteindelijk 30 thuis ontvangen. Ik maakte mijn eigen boyband.”
Richy, tweede bij X Factor: „ Door het hele huis hingen wegwijsbordjes, en Raoul stond in de keuken met koffie. Ten overstaan van Gordon, Tineke de Nooij en Sony’s Rick van Schooten zong ik op een Il divo-manier There is a hero van Mariah Carey.”
Gordon, zelf 42: „Ik had de leeftijdsgrens op 45 jaar gezet, maar toen kwam dus Peter Strykes. Die oude rocker complementeerde het geheel met de kleine, brutale Roy en de engelachtige Remko. Ik heb een heerlijk theatraal nummer geschreven dat we ook op de Uitmarkt zullen zingen. En voor de Zuid-Afrikaanse nummers heb ik Nederlandse teksten gemaakt. We zingen Ware liefde, een tekst voor Raoul. En ook nog de eerste single Blijf veilig bij mij. Het eerste album van Los Angeles komt begin november uit.”
Betekent dit dat je volgend jaar afziet van de Toppers?
„Nee, ik doe graag mee aan dat feestje. Het is alleen niet waar ik het hele jaar mee bezig wil zijn. Misschien kan mijn boyband als gast optreden. Trouwens, ik wilde met Los Angeles meedoen met het Songfestival. Ik had al een afspraak met de TROS, en toen kwamen ze opeens met de 3JS. Rare jongens daar!”

bron:telegraaf.nl

No comments: